Інформація. Повідомлення. Способи подання повідомлення.

Тема: Інформатика. Поняття інформації. Інформація і повідомлення. Інформація та інформаційні процеси. Носії інформації, форми і способи подання інформації. Види інформації. Інформація і шум та їх взаємне перетворення.

Мета: Ознайомити учнів з основними поняттями інформатики. Дати поняття про саму науку і предмет її вивчення. Сформувати в них початкові уміння класифікувати та розрізняти інформацію. Виховувати культуру спілкування як основу розуміння між людьми.
Тип уроку: Урок подачі нових знань. (Вступний урок)

Хід уроку

І. Організаційні моменти.
Готовність учнів до уроку. Дотримання ними правил техніки безпеки Перевірка присутності. Знайомство (якщо новий клас).
ІІ. Вступ.
Ознайомлення учнів із правилами техніки безпеки при роботі з ПК взагалі, у класі, вдома. Правила поведінки учнів у кабінеті інформатики. Дати підписатися в журналі по техніці безпеки.
ІІІ. Подача нового матеріалу.
1.Інформатика
У процесі наукової діяльності людство виділило такі узагальнені абстрактні поняття як речовина (матерія), енергія, інформація. Сам термін „інформація”походить від латинського informatio – пояснення, тлумачення. Це поняття багатозначне і визначення йому немає. Але його можна описати через його властивості. Інформація — це набір відомостей про об’єкти, явища і процеси навколишнього світу. Або ж, інформація – це відображення матеріального за допомогою знаків і сигналів. Інформація є предметом вивчення науки інформатики.
Інформатикаце наука, яка вивчає структуру і влаcтивості інформації, а також закономірності та методи опрацювання інформації за допомогою комп’ютерних систем.
Це прикладна наука і виникла на базі кібернетики десь в середині ХХ ст.
2.Інформація і повідомлення
З інформацією людство має справу весь час впродовж якого існує. Жодна сфера діяльності не обходиться без інформації. Слухаючи, читаючи, спостерігаючи щось, ми отримуємо інформацію. А робимо ми це завдяки повідомленням. Тобто передається інформація повідомленнями. Поняття повідомлення основне і не означуване. А розуміти його слід так.
Повідомленняце послідовність знаків, сигналів або фізичних процесів змінних у часі,
тобто таких, що мають матеріально-енергетичну основу.
Будь-яка інформація передається повідомленнями. Відповідність не взаємно однозначна. Одну і ту ж інформацію можна подати різними повідомленнями і навпаки, одне і те ж повідомлення може нести різну інформацію різним адресатам. Зазвичай передача інформації відбувається між людьми за допомогою мови. Але не лише люди можуть спілкуватися. Передача може здійснюватись між живими і неживими об’єктами. Наприклад, обмін даними між ПК і ПК, між ПК і людиною, між тваринами і навіть рослинами. Але лише істоти що наділені розумом можуть створювати мову і нею користуватися.
3.Інформаційні процеси
А що ж можна робити з інформацією? Всі види роботи з інформацією називаються інформаційними процесами. До них відносять: збирання (пошук), накопичення, зберігання, опрацювання, перетворення, передачу та ін. Детальніше ми зупинимось на передачі і зберіганні. Передача інформації на відстань зазвичай здійснюється за класичною схемою Шенона. Її використовують і сучасні засоби. А виглядає вона так:
 Якщо прибрати перетворення інформації на шляху від джерела до адресата, то можна обійтися і без передавача та приймача, котрі іноді називають кодером і декодером. Передаються повідомлення зазвичай за допомогою мови. Можна і по іншому. Зберігання інформації має на увазі фіксування відомостей за допомогою матеріальних носіїв. Такі носії називають носіями інформації.
Носій інформації це фізичне середовище в котрому певним чином зафіксована інформація.
Носії можна поділити на:
* рукописні та типографські;
* машинні;
* спеціальні.
До останніх відносять, наприклад, фото та кіноплівку.
4.Види інформації
Перейдемо до видів інформації. Погодьтесь, що інформація буває різною. А якою саме? Для того, щоб її класифікувати треба покласти щось в основу, тобто вибрати за критерій оцінки. Дамо класифікацію за способом трактування інформації:
  • усна (звукова);
  • письмова;
  • графічна;
  • чисельна;
  • керуюча.
Можна поділити інформацію на правду і брехню, актуальну і неактуальну, суб’єктивну і об’єктивну, цікаву і нецікаву і т.д. Але ми звикли кожен день ділити її за способом сприйняття, а саме: смак, зображення, запах, звук, механічне подразнення.
5. Властивості інформації.
  •  Повнота : якщо вас повідомлять, що буде контрольна, але не зазначать, з якої теми та з якого предмету, то інформація буде неповною.Ця властивість характеризує якість інформації і визначає достатність даних для ухвалення рішення. Ніж повніше дані, тим ширше діапазон методів, що можна використовувати в ході інформаційного процесу;
  • Достовірність : якщо вам скажуть, що контрольна буде завтра, а насправді вона буде післязавтра, то інформація буде недостовірною. При реєстрації сигналів завжди є присутнім якійсь рівень сторонніх сигналів - «інформаційний шум». Якщо корисний сигнал зареєстрований більш чітко, чим сторонні сигнали, достовірність інформації буде більш високої;
  • Адекватність - це ступінь відповідності реальному об'єктивному стану справи. Неадекватна інформація утворюється звичайно при створенні нової інформації на основі неповних або недостовірних даних. До створення неадекватної інформації може привести і застосування неадекватних методів до повних і достовірних даних;
  • Корисність : якщо ви дізнаєтеся, що контрольна буде з певної теми математики, то отримана інформація буде для вас корисною.
  • Своєчасність : якщо ви дізнаєтеся про контрольну вже після її проведення, то отримана інформація буде несвоєчасною.
  •  Зрозумілість : якщо інформацію про контрольну передати азбукою Морзе, яку ви не знаєте, то така інформація буде для вас незрозумілою. Це міра можливості одержати ту або іншу інформацію. На ступінь доступності інформації впливають одночасно як доступність даних, так і доступність адекватних методів для їхньої інтерпретації;
  • Об'єктивність : Це поняття є відносним. Елемент суб'єктивності вносять методи. Наприклад, ті самі події, які зафіксовані в історичних документах різних країн, виглядають цілком по-різному. Інформація про об'єкти, отримана за допомогою фотознімків, більш об'єктивна, чим отримана за допомогою рисунків;

6.Поняття про шум
А ще інформація може бути шкідливою. Різновидом шкідливої інформації є шум.
Шумце неважлива, побічна для адресата інформація, що заважає сприйманню основної
інформації.
У ролі шуму може виступати і пошкоджена інформація. Також це набір сигналів чи знаків, котрі не мають смислового навантаження. Наприклад: хвилі, тріск вогню, вітер, навіть спів солов’я для „черствої” людини. Поняття шуму суб’єктивне. Інформація стає шумом одразу після того, як втрачає зміст, або отримується її надлишок. Шум може стати інформацією, якщо міститиме важливіші повідомлення, ніж основна інформація (наприклад слова сусіда по парті в порівнянні з вчительськими).
IV. Домашнє завдання.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Практическая работа №3 Inkscape

Векторная графика